2.2.2014

Arvio: Kasvot kuvaruudussa (Network, 1976)

"I would like at this moment to announce that I will be retiring from this program in two weeks' time because of poor ratings. Since this show is the only thing I had going for me in my life, I've decided to kill myself. I'm going to blow my brains out right on this program a week from today. So tune in next Tuesday. That should give the public relations people a week to promote the show. You ought to get a hell of a rating out of that. 50 share, easy."

Sidney Lumetin pitkälle ohjaajan uralle mahtui lukuisia huippuelokuvia, kuten 12 Angry Men, Dog Day Afternoon, Serpico ja The Verdict. Listaan voi huoletta lisätä tämän älykkään ja paikoitellen julmanhauskan mediasatiirin.

Howard Beale (Peter Finch) on UBS-kanavan uutisankkuri, jonka ohjelman katsojaluvut ovat jatkuvassa laskussa, vaimo hiljattain kuollut ja alkoholismi nostaa päätään. Miehelle annetaan potkut, ja kuten ylempänä olevasta lainauksesta voi päätellä, hän ilmoittaa suorassa TV-lähetyksessä ampuvansa itsensä viikon kuluttua. Suorassa lähetyksessä. Katsojaluvut kääntyvät hurjaan nousuun ja vaikeuksissa oleva UBS nostaa epätoivoissaan Bealen kanavan ykköstähdeksi. Epävakaan uutisankkurin profeetalliset julistukset nousevat melkoiseen suosioon, ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Bealea katsotaan kuitenkin hyvällä tasan niin pitkään, kuin katsojaluvut pysyvät korkeina.

On melko vaikuttavaa, miten ajankohtainen elokuva Network yhäkin on. Se saattoi jopa olla edellä aikaansa. Satiiri ei kosketa vain TV-alaa, vaan mediakenttää laajemminkin. Myös politiikka ja talousjärjestelmä saavat osansa. Onhan se nähtävissä, että katsojia ja nettilinkkien klikkauksia haetaan lähes keinolla millä hyvänsä myös internet-aikakaudella, ja nähtäväksi jää, joutuuko sitä vielä joskus lukemaan otsikoita, kuten "Mies hyppäsi kymmenennestä kerroksesta - katso kuvat".

Paddy Chayefskyn käsikirjoitus voittikin aikanaan useita palkintoja, mm. Oscarin. Elokuvan dialogi on huikeaa tykitystä alusta loppuun, ja mukana on myös useampi melkoisen kova monologi. Hahmot ovat osuvia, ja tuttuun tapaan Lumet saa näyttelijöistään irti vakuuttavat suoritukset. Peter Finch mieleltään järkkyneenä uutisankkurina on loistava, ja Faye Dunaway tekee luultavasti uransa parhaan roolin kylmänä ja laskelmoivana ohjelmapäällikkönä. Kuten leffassakin mainitaan, hahmo on tavallaan TV-bisneksen ruumiillistuma. Hahmo on TV-aikakauden kasvatti, jolla ei ole juurikaan kontaktia tosielämään, ja joka näkee kaiken vain käsikirjoituksena. Myös Robert Duvallilla on loistava rooli kanavan rahahuolista stressaantuneena pomona. Mies on valmis mihin vain katsojalukujen saamiseksi.

Kuten tuli jo todettua, leffan satiiri osuu naulan kantaan, mutta jos jotakin kritisoitavaa tästä pitää keksiä, niin se on ehkä ajoittain liiankin päällekäyvää ja osoittelevaa. Myös William Holdenin vanhemman polven ohjelmapampun ja Dunawayn välille rakennettu romanssi on vähän väkinäisen oloinen, vaikka sen avulla vertaillaankin esimerkiksi hahmojen sukupolvien välisiä eroja. Leffa on vajaat pari tuntia pitkä, ja se alkaa loppuvaiheilla myös tuntua, kun asiaa tulee hengästyttävän paljon. Ehkäpä tässä voi vertailukohtana käyttää Lumetin mestariteosta, 12 Angry Men -pätkää, jossa sanottava toimitetaan hieman hienovaraisemmin perille 90 minuutissa niin, että katsoja ei malta kääntää katsettaan pois ruudusta. Tokihan elokuvat ovat tyyliltään aivan erilaisia, mutta 12 Angry Menissa moniulotteinen käsikirjoitus pysyy jotenkin paremmin kasassa.

Ehdottomasti loistava elokuva, mutta katselukokemuksena ajoittain hiukan raskas. Tekee kuitenkin mieleni katsella tämä uudestaan joskus tulevaisuudessa, ja ehkä silloin annan sen yhden puuttuvan tähden.

113 min | Ohjaus: Sidney Lumet | Pääosissa: Faye Dunaway, William Holden, Peter Finch, Robert Duvall | Traileri | IMDb

Arvio: ★★★★

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti